سبک معماری کلاسیک چیست؟

سبک معماری کلاسیک چیست

سبک معماری کلاسیک چیست؟

سبک معماری کلاسیک از آن دسته سبک های اصیل و قدیمی است که تاریخ ایجاد آن به دوران یونان و رم باستان باز می گردد. همه ما سبک کلاسیک در معماری داخلی را با ویژگی هایی مثل تقارن در معماری، ستون های بلند منبت کاری شده، دکوراسیون داخلی لوکس و لاکچری، پنجره های مستطیلی شکل و سنگ های مرمر و آنتیک و پرده های سلطنتی و آنچنانی می شناسیم. بنابراین کلاسیک یکی از انواع سبک های معماری و یکی از پرطرفدارترین آنهاست که قصد داریم در این مطلب به طور کامل به معرفی آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

تاریخچه سبک کلاسیک در معماری

سبک کلاسیک در معماری اولین بار در قرن پنجم قبل از میلاد مسیح در یونان و قرن سوم بعد از میلاد مسیح در رم به کار گرفته شد و در طی سالیان و قرن های اخیر چندین بار احیا شده است. به عنوان مثال در طی دوران رنسانس ایتالیا، مشهورترین معماران جهان تلاش های زیادی کردند تا معماری کلاسیک رم باستان را احیا کنند و دوباره به سبک های رایج ساختمان سازی و ویلاسازی باز گردانند.

چندین قرن بعد در اروپا، حفاری هایی که در منطقه پمپئی ایتالیا انجام شد دوباره جرقه های معماری یونان باستان را روشن کرد تا جهانیان از ویژگی های آن شگفت زده شوند. در این سال ها به معماری سبک کلاسیک، احیای یونان می گفتند که شدیدا روی تناسب و یکپارچگی ساختاری در معماری تمرکز داشت.

یکی از رایج ترین انواع سبک معماری کلاسیک در ایالات متحده آمریکا، سبک نئوکلاسیک است که در پاسخ به سبک معماری باروک ایجاد شد و پایه ها و اصول آن بر ویژگی های طراحی سبک کلاسیک رم باستان است. این سبک اولین بار در اروپا در قرن 18 پدیدار شد و اکنون هم در واشنگتن آمریکا الهام بخش بسیاری از ساختمان های مهم است.

احیای سبک کلاسیک در معماری سبکی است که در اواخر قرن 19 میلادی مد شد و شباهت نه چندان زیادی به ایده‌آل های سبک کلاسیک اصلی دارد. این سبک معماری در نمایشگاه جهانی کلمبیا در شیکاگو در سال 1893 مثل بمب صدا کرد به نحوی که ساختمانی که برای برگزاری این نمایشگاه انتخاب شده بود و در معماری ساخت آن از سبک کلاسیک استفاده کرده بودند الهام بخش گروه معماری مختلف در سراسر جهان شد.

بد نیست بدانید که معمار معروف رم به نام Marcus Vitruvius با بیان اینکه تمامی ساختمان و بناها باید استحکام و قدرت، کارایی و کاربردپذیری و زیبایی خارق العاده ای داشته باشند، پایه ها و اصول بنیادی سبک کلاسیک ساختمان را بنا نهاد. این اصول با فلسفه طراحی های انجام گرفته در یونان و رم باستان تلفیق شدند که معتقد بودند هر معماری باید بر پایه منطق و نظم و همراه با تقارن و تناسب کامل باشد. به همین دلیل است که در طی قرن های متمادی از یونان باستان گرفته تا عصر مدرن امروزی، سبک کلاسیک با وجود فراز و نشیب های مختلف و تلاش های زیاد برای احیا و حفظ آن همواره مورد توجه معماران مختلف در سراسر دنیا بوده است.

 

نوشتهٔ پیشین
انواع تزئینات داخلی ساختمان
نوشتهٔ بعدی
امکانات ویلاهای لوکس

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست